Är det man köper med enskild egendom också enskild egendom?

Min make har ärvt aktier som enskild egendom, som sattes på en enskild ISK. Vi köpte gemensamt en lägenhet där han sålde aktierna och dessa pengar användes som en del av betalning för det gemensamma köpet. Vi står som 50/50 ägare av lägenheten som nyttjas som fritidsboende. Inga papper är skrivna gällande att han skulle äga mer. Räcker det med att han har kontotransaktioner för att han fortsatt ska kunna hävda enskild egendom eller ingår lägenheten som giftorättsgods vid skilsmässa och därmed delas lika 50/50?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om enskild egendom fortsätter vara enskild egendom även efter att ni köpt en lägenhet gemensamt. Eftersom din fråga rör enskild egendom så kommer jag använda mig av Äktenskapsbalken (ÄktB) när jag besvarar din fråga.

Vad händer med enskild egendom efter att den spenderats?

Aktierna som din man har ärvt är enskild egendom (7 kap 2 § första stycket tredje punkten ÄktB). Huvudregeln när enskild egendom har spenderats eller bytts ut till något annat är att även den nya egendomen ska anses vara enskild om inte det i samband med hans arv framgår att surrogat till aktierna inte ska vara enskild egendom (7 kap 2 § första stycket sjätte punkten ÄktB). Utifrån detta kommer hans del av lägenheten fortfarande klassas som enskild egendom vid en skillsmässa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare