FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/12/2018

Är det lönt att överklaga Transportstyrelsens beslut?

Hej! Jag blev av med mitt körkort den 21 augusti för rattfylleri. Utandningsluften var 0,27 mg/l. Spärrtiden blev 1 år, och jag ansökte om alkolås. Jag tog prover den 27 september och 3 november, och dessa visade bra värde. Har inte druckit någon alkohol sedan 21 augusti, och skickade in läkarintyg den 17 november, där läkaren skriver alkoholmissbruk bakåt i tiden men tillstyrker alkolås.

Får ett föreläggande från Transportstyrelsen att dom vill ha fyra prover senast den 13 – 19 juli. Alltså inget beslut. Sedan är det upp till läkaren om dom två prover jag tagit ska gälla.

Observationstiden är satt till sex månader, men jag menar att den tiden ska ha börjat redan den 21 augusti.

Jag har även gått på samtal hos vuxenenheten, vilket jag har intyg på. Har inga andra förseelse i livet. Jag är 71 år och har ett bra socialt liv. Jobbat på ett åkeri som har alkolås i sina bilar, men slutade för ett år sedan.

Är det lönt att överklaga detta till förvaltningsrätten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du, utifrån den informationen du har angett, om det är lönt för dig att överklaga ditt beslut till förvaltningsrätten.

Utifrån din fråga utläser jag att du inte har fått något beslut, utan att Transportstyrelsen har begärt ytterligare prover från din som ska inkomma den senast den 19 juli. Du har, så som jag har förstått, inte fått något avslag på din ansökan om alkolås – det finns därför inget beslut att överklaga.

Vad gäller observationstiden, framgår inte av din fråga när den är satt att börja gälla. Huvudregeln för observationstid är således från den dagen då du förlorade ditt körkort, alltså den 21 augusti – precis så som du menade.

Jag rekommenderar att du inlämnar proverna som Transportstyrelsen begär så snabbt som möjligt, för att sedan få ett beslut som du antingen kan vara nöjd med eller besluta dig för att överklaga.

(Om du har uppföljande frågor, eller har betalat för ett kompletterande samtal, kan du kontakta mig på följande e-mailadress:)

Lena.famulak@hotmail.com

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare