FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/08/2022

Är det lagligt att undanhålla information om vem som är pappa?

Är det olagligt att som kvinna undanhålla en man informationen att hon fött hans barn? Låt säga att myndigheter inte finner information, och modern ger ingen information i faderskapsutredningen. Den biologiska pappan är alltså ovetande om att han har barn. Finns ingen laglig rättighet för honom att få veta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att det inte finns någon laglig rättighet för mannen att få veta att han är pappa och det är inte heller brottsligt som mamma att undanhålla information i en faderskapsutredning. Man bör däremot ha i åtanke att en mamma som utan giltigt skäl avstår från att medverka till åtgärder för att fastställa faderskapet inte har rätt till underhållsstöd från pappan om faderskapet senare skulle fastställas, (18 kap 8 § Socialförsäkringsbalken).

Barnets intresse av att veta sitt biologiska ursprung

I Barnkonventionen artikel 7 uttrycks barnets rätt att, så långt det är möjligt, få veta vilka dess föräldrar är och få deras omvårdnad. Eftersom en faderskapsutredning görs i barnets intresse tas egentligen ingen hänsyn till mammans vilja om utredningen ska ske eller ej. Utredningen kan vara relativt långtgående och om det behövs kan socialnämnden begära uppgifter från utomstående personer oberoende av om mamman samtycker till detta, (2 kap 4 § FB). Socialnämnden kan välja att lägga ned faderskapsutredning om det framstår som omöjligt att få de upplysningar som behövs för bedömning av faderskapsfrågan (2 kap 7 kap 1 p FB). Detta beslut gäller dock endast tills vidare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor här på Lawline!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare