Är det lagligt att skjuta med ett vanligt luftgevär med kalibern 6.35 i sin trädgård?

Hej.

Är det lagligt att skjuta med ett vanligt luftgevär med kalibern 6.35 i sin trädgård?

Mvh g

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Alla vapen kräver som huvudregel tillstånd om de inte kan anses vara effektbegränsade enligt 2 kap 1 § i vapenlagen (1996:67). Luftgevär vilka oftast skjuter iväg kula med luft kan därför i vissa fall anses effektbegränsande enligt vapenlagen. Ett effektbegränsat vapen ska ha en begränsad effekt på mindre än 10 joule enligt 1 kap 2 § vapenförordningen (1996:70)

Det innebär att om en projektil från vapnet skjuts ut från pipans mynning ska anslagsenergin efter fyra meter vara mindre än 10 joule. Lagen benämner därmed inte regleringen i kaliber.

Många luftvapen med den lite större kalibern du nämner, kräver naturligt lite större tryck, och det finns även möjlighet att justera dessa vapen med utbytesfjädrar. Det beror därför på hur ditt vapen är konstruerat. Många luftvapen i kaliber 6.35 är licensfria vid köpet men kräver licens vid ett eventuellt fjäderbyte. Lagen säger att anslagsenergin måste vara mindre än 10 joule. Dock benämns licensfria vapen i sin instruktion med att anslagshastigheten är 10 joule. Jag tänker att det kan vara en benämning för att man håller sig innanför reglerna, men fråga alltid hos din handlare för säkerhetsskull.

Jag rekommenderar att du läser instruktionen och kontrollerar anslagsenergin för ditt vapen.

För övrigt får den som är under 18 år aldrig använda ett luftvapen utan uppsikt av en vuxen person, även inom privat område. Du som fyllt 18 år får därmed inneha effektbegränsade luft- och fjädervapen utan licens.

Skjut lugnt!

Jennie NilssonRådgivare