Är det lagligt att sälja egengjorda produkter med andra varumärkens logotyper på?

Hej! Har börjat tillverka egna stearinljus i tomma sprit/vin flaskor där jag kapat bort flaskhalsen. Etiketterna/ loggan sitter fortfarande på. Om jag skulle velat sälja detta vidare är det isåfall lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga gäller varumärkesskydd varför varumärkeslagen (VML) är tillämplig.

Hur får ett varumärke varumärkesskydd?

Vad som avgör om man får använda sig av ett varumärke eller inte är hurvida varumärket är varumärkesskyddat eller inte. Varumärkesskydd kan uppstå på två olika sätt. Antingen via registrering (1 kap. 6 § VML) (vilka varumärken som är registrerade kan du söka efter här) eller via inarbetning (1 kap. 7 § VML). Inarbetade varumärken är varumärken som är kända med det namn varumärket har på de produkter eller tjänster som erbjuds av en betydande del av Sveriges befolkning. I och med att de flaskor du gjort stearinljus i finns på marknaden och har deras egna logotyper är de högst troligen varumärkesskyddade.

Vad hjälper varumärkesskyddet?

När ett varumärke är registrerat eller skyddat via inarbetning får innehavaren ensamrätt till sitt varumärke. Ensamrätten innebär att ingen annan är innehavaren till varumärket får använda varumärket i sin näringsverksamhet, inkluderat logotypen (1 kap. 10 § VML). Det är däremot tillåtet att använda sig av varumärket om man har fått innehavarens samtycke till det (1 kap. 10 § VML). Ensamrätten förhindrar att andra verksamheter otillbörligen drar nytta av ens varumärke eller att varumärket skadas av andra användare. Att sälja produkter som är varumärkesskyddade kallas för varumärkesintrång. Varumärkesintrång är straffbart och kan leda till böter eller fängelse i högst två år (8 kap. 1 § VML).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis gäller att det inte är tillåtet att sälja varor som är varumärkesskyddade utan tillstånd från innehavaren av varumärket. Flaskor med egna logotyper skulle jag säga allt som oftast är varumärkesskyddade. Det bästa för dig om du vill sälja dina ljus är att använda dig av flaskor utan etiketter eller logotyper.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Hanna HaavistoRådgivare