Är det lagligt att odla opiumvallmo?

Hej. Är det lagligt att odla "Papaver somniferum" ?

Alltså vallmo frön?som är köpta på hemsidan X.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av narkotikastrafflagen (NSL).

Papaver somniferum är som du säger vallmo, men mer specifikt är det opiumvallmo. Det är möjligt att producera opium från opiumvallmon genom en särskild process.

Trots detta är det inte olagligt att odla opiumvallmo i sig själv. Frön av opiumvallmo är inte narkotikaklassat och därmed riskerar du inte att göra dig skyldig till narkotikabrott genom att bara odla vallmofrön (NSL 1 §). Halten av opiater i opiumvallmon är så låg, och därmed klassas inte själva innehavet av vallmofrön eller opiumvallmo i sig som narkotikainnehav.

Det ska dock poängteras att koncentrat av vallmohalm är narkotikaklassat, se Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2011:10) om förteckningar över narkotika sida 80. Vallmohalm är dock inte själva vallmofröna eller hela vallmoblomman i sig, utan det rör sig vanligtvis om en krossad vallmokapsel.

Därutöver, om du faktiskt odlar opiumvallmon för att producera narkotika, dvs. opium och i förlängningen även möjligtvis heroin, så kan du göra dig skyldig till narkotikabrott (NSL 1 § första stycket 2 p.). Detta eftersom opium och heroin är narkotikaklassat. Då kan även innehavet av vallmofröna vara en försvårande omständighet.

Sammanfattningsvis, det är inte olagligt att odla opiumvallmo. Frön av opiumvallmo är inte narkotikaklassat och själva opiumvallmon som blomma är inte heller narkotikaklassad. Ifall opiumvallmon odlas för att producera opium, så kan det bli aktuellt med narkotikabrott.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare