Är det lagligt att odla Khat?

Hej är intresserad utav exotiska växter och undrar om det är lagligt att odla khat (catha edulis)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Khat är narkotikaklassat i Sverige. Vad som är narkotikaklassat är också otillåtet och omfattas utav bestämmelserna i Narkotikastrafflagen. Där framgår att det är otillåtet att bl.a. framställa och inneha narkotika, se 1 § Narkotikastrafflag. Straffet för narkotikabrott kan uppgå till fängelse i tre år. Svaret på din fråga är kort och gott att det är olagligt att odla Khat.

Du är varmt välkommen att vända dig till oss vid ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare