FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/08/2022

Är det lagligt att köpa piratkopior för eget bruk?

Hej! Hur är regler här u Sverige när det gäller att skicka hit via posten piratkopia av väskor. Väskorna är avsedd att användas för eget bruk. Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Varumärken och deras produkter skyddas av olika immateriella rättigheter, såsom ensamrätt (1 kap. 6 § och 7 § varumärkeslagen). Bland annat är det förbjudet att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden (1 kap. 10 § varumärkeslagen). Att köpa piratkopior för eget bruk är emellertid inte olagligt enligt svensk lag.

Det bör emellertid noteras att tullen fungerar olika i olika länder och att varor ofta passerar flera länder för att nå sin slutdestination. Vissa länders tullar ingriper trots att varorna anses vara för eget bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Anton BlomqvistRådgivare