FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/12/2018

Är det lagligt att inneha ett filippinskt krigsvapen från 1500-talet? (den så kallade butterflykniven)

Är det laglig för mig som är 18 år att äga en tränings-butterfly kniv, (eggen är inte vass) och förvara den i min lägenhet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns regler angående detta i Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål ("Knivlagen"). I lagen träffas ett stort antal föremål som är förbjudna att medföra utomhus - bland annat slidknivar, springknivar, köksknivar, bajonetter och mejslar (1 § st. 1 Knivlagen). Även den så kallade butterflykniven, som ursprungligen är ett filippinskt krigsvapen från 1500-talet, träffas av förbudet. Det framgår även uttryckligen att stickvapen, eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (som butterflykniven) inte får innehas av personer under 21 år (1 § st. 3 Knivlagen).

För din del bör du observera att förbudet gäller (enligt lagtexten): "knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa." Det innebär att, exempelvis en kniv, ska typiskt sätt vara ägnad att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. En sådan, ovässad, butterflykniv som du använder för träning kan därför knappast omfattas av förbudet. Den är närmast en leksak. Men även om du är tillåten att ha den (också på allmän plats) så rekommenderar jag dig inte att vifta runt med den på stan eftersom folk kan ta den för äkta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare