FrågaEKONOMIÖvrigt28/04/2022

Är det lagligt att bedriva godisförsäljning i skolan?

Hej, jag är en tonåring på 14 år och vill se om det är möjligt att köpa in en stor summa godis från grossister och sedan sälja det i min skola för lite dyrare pris. Är det lagligt eller finns det någon lag jag inte vet om?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är under 18 år har du ingen rättshandlingsförmåga, vilket innebär att du inte får ingå avtal med bindande verkan. Att du inte får ingå avtal betyder t.ex. att du inte får köpa saker utan dina föräldrars godkännande (9 kap. 1 § Föräldrabalken). Du kan alltså inte köpa godis från en grossist utan att dina föräldrar går med på det och grossisten är inte heller skyldig att sälja godiset till dig eftersom du är minderårig.

Att bedriva försäljning av godis i skolan kan dessutom kräva tillstånd av olika slag och jag rekommenderar dig därför att prata med din rektor och annan personal på skolan innan du börjar med detta eftersom det annars kan få konsekvenser för dig. En annan sak som kan vara viktig att tänka på är att du kan behöva betala skatt på pengarna du tjänar eftersom du planerar att sälja godiset i syfte att tjäna pengar på det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Evelina OlssonRådgivare