Är det lagligt att bära kläder och liknande med marijuanasymboler?

Hej, jag undrar om det är olagligt att ha smycken eller kläder på sig som föreställer marijuanablad eller budskap om att legalisera cannabis?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt gällande rätt finns det inget hinder mot att bära marijuana-symboler eller liknande i Sverige. Det är däremot olagligt att t.ex. inneha, bruka och sälja cannabis och annan narkotika (1 § Narkotikastrafflag). Det är heller inte straffbelagd att förespråka legalisering av cannabis utan enligt yttrandefriheten har var och en rätt att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1 § punkt 1 Regeringsformen). Sammanfattningsvis är alltså svaret på din fråga – nej, det är inte olagligt att bära smycken och kläder föreställandes marijuana eller med budskap om att legalisera cannabis.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Aglaia PavlovaRådgivare