Är det lagligt att avliva en katt som inte är ens egen?

ÄR DET TILLÅTET/LAGLIGT ATT AVLIVA EN KATT SOM INTE ÄR ENS EGEN?

Hittade följande på Facebook igår:

"AKUT-Robin (Robin är katten) avlivas ikväll om han inte hittar ett hem

(Skåne)

Försiktige Robin är hemlös. Idag såg han chansen till sin räddning och smet in i ett hus där han gömt sig under en säng. Robin är väldigt försiktig och vill inte komma fram. Robin vill stanna inne i tryggheten och bli en älskad familjemedlem. Familjen kan inte erbjuda Robin det hemmet han behöver och kommer lämna in Robin för avlivning om ett hem inte hittas idag.

Situationen för Robin är AKUT, hans liv är i stor fara."

Den här familjen äger alltså inte katten - då har dom väl ingen laglig rätt att avliva den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om någon annan än kattens ägare får avliva denne. Regler om katter finns bland annat i Lag om tillsyn över hundar och katter.

Det är vanligt med bortsprungna katter. Om man hittar en katt bör man först kolla om den har en märkning så att man förhoppningsvis kan kontakta ägaren. Om det är omöjligt att kontakta ägaren så bör man vända sig till Polisen alternativt Länsstyrelsen. Polisen kan således kontrollera om katten ifråga matchar en anmälan om en saknad katt.

En person som har hittat en katt har i regel ingen rätt att avliva den. En katt får enbart avlivas om den kan antas vara övergiven eller förvildad, då kan en jakträttshavaren ha rätt att avliva katten. Men inom tätbebyggt område så krävs det tillstånd från polisen om man känner behov att avliva en katt (21 § i Lagen om tillsyn över hundar och katter).

Om en bortsprungen katt avlivas i strid mot denna regel så kan brottet djurplågeri aktualiseras (Brottsbalken 16 kap. 13 §)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare