Är det juridiskt rätt att ett syskon får laglott och det andra får kvarlåtenskap?

Är det juridiskt rätt att 2 syskon i ett testamente, en får laglotten och den andra får kvarlåtenskapen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kvarlåtenskap kallas den egendom som den avlidne lämnar efter sig. Det är all egendom, som alltså blir föremål för arvet. Hur kvarlåtenskapen fördelas regleras genom Ärvdabalkens regler, men den avlidne kan också fördela detta genom ett testamente. Laglotten innebär egendom som den avlidne inte kan testamentera bort från sina bröstarvingar. Bröstarvingar, vilket är den första arvsklassen så som barn eller barnbarn, har som minimum alltid rätt till sin laglott varför detta kan inte testamenteras bort. Laglottens storlek utgör hälften utav vad bröstarvingen skulle fått om testamente inte utfärdats, det vill säga hälften utav vad denne skulle fått genom arvsordningen, enligt Ärvdabalken 7 kap 1 §. Ett exempel på hur laglotten beräknas är om den avlidne skulle efterlämnat totalt 200 000 kr, vilket enligt den legala arvsordningen (förutsatt att det enbart är frågans två syskon som är bröstarvingar) skulle innebära att bröstarvingarna ärver 100 000 kr/person. Laglotten i exemplet då 50 000, alltså hälften av detta.

Sammanfattningsvis är det därför juridiskt korrekt att ett syskon kan få sin laglott och den andre kan få resterande kvarlåtenskap genom ett testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare