FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/02/2015

Är det grovt bidragsbrott?

Hej, min sambo har anmälts för bidragsfusk, han har fått ut försörjningsstöd på ca 13 000 kr när han hade arbete. Han har sagt att han medvetet har fuskat, vad kan han få för straff? anses det vara grovt bidragsfusk? tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Den som uppsåtligen lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han är skyldig att anmäla och därigenom orsakar en fara för att en ekonomisk förmån felaktigt utbetalas eller utbetalas med för högt belopp, döms för bidragsbrott (2 § bidragsbrottslagen). Påföljden är fängelse i högst två år. Om brottet är ringa är påföljden böter eller fängelse i högst sex månader. För att brottet ska vara ringa torde krävas att det rör sig om närmast obetydliga belopp (omkring tusen kronor). Men det är inte endast beloppet som är av relevans, utan även andra omständigheter.

Vid grovt bidragsbrott beaktas om det rör sig om betydande belopp, om falska handlingar använts vid brottets utförande eller om gärningen ingått i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning (3 §). Som betydande belopp torde krävas att det handlar om minst 200 000 kr, men har falska handlingar begagnats och har brottet utförts systematiskt, så kan beloppsgränsen vara lägre. Påföljden för grovt bidragsbrott är fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

Utifrån den beskrivningen du har gett mig, går det inte att förvissat säga om det rör sig om ett bidragsbrott av normalgraden eller inte. Emellertid är det klart att det är fråga om din sambo med uppsått begått ett bidragsbrott. Vad påföljden kommer bli, går inte att svara på, men om sambon i övrigt sköter sig och inte dömts för några allvarligare brott, bör påföljden i första hand bli villkorlig dom eller skyddstillsyn. Finns det försvårande omständigheter, kan det istället bli fängelse som aktualiseras.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare