Är det fritt att överlåta egendom som erhållits genom testamente?

Min avlidne bror har testamenterar alla sina tillgångar till sin sambo,kan hon överlåta dem till mig mot ersättning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan erhålla tillgångarna från henne genom en sedvanlig försäljning.

Hur det i regel ser ut

Om inget annat framgår av testamentet finns det inget som hindrar henne att överlåta egendomen. Eftersom hon nu erhållit tillgångarna och således är ägare till dem står det henne fritt att sälja dem till dig, på samma sätt som med övrig egendom hon äger.

Testamente med överlåtelseförbehåll

Om det däremot framgår av testamentet att den testamenterade egendomen inte får överlåtas, föreligger ett så kallat överlåtelseförbehåll. Om så är fallet kan hon inte sälja egendomen till dig. Förbehållet innebär nämligen att testamentstagaren inte har rätt att ge bort eller sälja egendomen som omfattas av förbehållet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare