FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/05/2018

Är det föregivande av allmän ställning om man har varningsväst och skyddshjälm när man deltar i en flashmob?

Hej, jag har en fråga om lagen för föregivande av allmän ställning. Kan det applicera på vanlig varningsväst och skyddshjälm utan några märken om folk kan få för sig att de involverade är kommunarbetare eller liknande?

Vår förening har ett sk. flashmob projekt planerat där vi planerar att göra ett semi-publikt konstprojekt, vi kommer inte för någon utge oss för att vara någon form av myndighetspersoner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad föregivande av allmän ställning innebär, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Föregivande av allmän ställning

Brottet föregivande av allmän ställning finns i Brottsbalken 17 kap 15 § (här). Föregivande av allmän ställning kan man göra sig skyldig till antingen genom att:

1. Obehörigen utge sig för att utöva myndighet. Man bedriver alltså någon form av myndighetsutövning trots att man inte har rätt att göra det. Ett exempel är om någon inte är polis, men utger sig för att vara det, och exempelvis dirigerar trafiken.

2. Obehörigen bära uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger personen sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår av visst slag. Kår av visst slag omfattar enligt lagkommentarerna kårer vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Varken i själva lagen eller lagkommentaren finns någon tydligare definition av vilka kårer som omfattas.

För att det ska vara straffbart ska det man har på sig ge intrycket av att man är medlem i kåren. Enligt lagkommentarerna är det tillåtet att ha uniform eller liknande om det framgår tydligt att personen inte är t.ex. militär, exempelvis vid filminspelningar och liknande.

Vad du kan göra nu

Det framgår inte av din fråga vad ni ska göra under flashmoben, men du skriver att ni inte ska utge er för att exempelvis jobba på kommunen. Ni ska ha vanliga varningsvästar och skyddshjälmar, jag tolkar det som att det inte står kommunen eller någon myndighets namn på kläderna? Det kan också bero på hur lik flashmobens utstyrsel är jämfört med t.ex. arbetskläder eller uniformer. Som jag skrev är det inte helt tydligt i lagen vilka kårer som omfattas.

Det bör vara tillåtet, men jag skulle rekommendera att du kontaktar polisen och/eller kommunen och frågar för att vara på den säkra sidan.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Jenny HedinRådgivare