Är det fördel att vara gift vid anknytningsansökan?

Hej!

Jag är svensk medborgare, min pojkvän bor i Brasilien. Vi ska gifta oss och vi vill bo tillsammans i Sverige. Vi tänker att ansökan om Uppehållstillstånd. Han har ansökt om uppehållstillstånd 2 år sedan och migrationsverket avslog sin ansökan på grund av jag var inneboende i lägenheten som jag bodde. Nu fick jag en lägenhet i första hand jag har fast jobb med ett bra lön. Vi kommer att ansöka om uppehållstillstånd igen. Vi undrar oss vad som är bäst om vi giftar oss innan vi ansöker om uppehållstillstånd som gifta eller ansöka om uppehållstillstånd som blivande sambo. Påverkar detta beslutstiden för att migrationsverket ta ett beslut? vad kan vi göra för att få ett snabbare beslut? Förra gången tog över ett år.

Samt under tiden som vi väntar på ett beslut kan han komma och besöka mig som turist i Sverige Eller måste han vänta på beslut i sitt land? Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan giftermål påskynda processen?

- I 5 kap. 3 § Utlänningslagen (UtlL) finns en presumtionsregel om att uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt i Sverige.
- I 5 kap. 3a § UtlL finns en regel för utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda samboförhållande, denna blir alltså tillämplig om ni enbart planerar att gifta er eller planerar att bli sambos. I den regeln finns ingen presumtionsregel, utan lagen säger istället att uppehållstillstånd får ges till utlänning som planerar att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige. Observera även att här kommer det göras en prövning om ert förhållande framstår som seriöst.

Det kan därför finnas fördelar med att vara gifta eftersom lagen säger att uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är gift med en person bosatt i Sverige. Observera dock att försörjningskravet fortfarande är relevant, och om försörjningskravet inte är uppfyllt så bryts presumtionen och uppehållstillstånd får nekas trots att ni är gifta.

Sammanfattningsvis: Den enda skillnaden är alltså att det finns en presumtion för att uppehållstillstånd skabeviljas om man är gift. Denna presumtionen finns inte om man enbart har avsikt att gifta sig/avsikt att bli sambos, men man får beviljas uppehållstillstånd även då.

Kan beslutstiden påskyndas? Nej handläggningen kommer inte gå fortare för att ni är gifta.

Jag hoppas det gav svar på era frågor!

Caroline LarssonRådgivare