FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/07/2019

Är det förbjudet att inneha en insexnyckel på allmän plats enligt knivlagen?

Hej jag blev stoppad av polisen när jag skulle gå in till en fest för att jag hade en insexnyckel i min ficka som bla hade ett liten kniv och jag förklarade åt de att jag har det när jag cyklar osv men har fått brev till domstol. Hur mycket får jag betala böter? Är det möjligt att jag kanske får bara en varning? Eftersom det är bara en insexnyckel+att jag va full?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller om det är brottsligt att inneha en insexnyckel på allmän plats och vilken påföljd som kan bli aktuell om du skulle dömas för brott. Detta regleras i lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen) samt i brottsbalken (BrB). Mitt svar kommer därför utgå från dessa lagrum.

Är det brottsligt att ha en insexnyckel på allmän plats?
Jag tolkar det som att du fått ett brev från tingsrätt om att infinna dig på huvudförhandling och att åklagarens brottsrubricering är brott mot knivlagen. Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats. Det finns dock ett undantag till förbudet att bära stickvapen på allmän plats. Om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat (1 § knivlagen).Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 § ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar (4 § knivlagen).

Du beskriver att insexnyckeln har en liten kniv och att du var påväg till en fest och därför befann dig på allmän plats. Du skulle dock kunna omfattas av undantaget för när det kan anses befogat att inneha ett sådant föremål. Undantaget gäller sådana knivar och andra föremål som behövs för arbete och friluftsaktiviteter. Undantaget omfattar även knivinnehav som allmänt sett kan ses som naturligt som exempelvis mindre fickknivar. Såsom du beskriver kniven på insexnyckeln skulle det kunna röra sig om en sådan kniv. Du uppger också att du använder den till din cykel.

Kan jag komma undan med bara en varning?
Det är åklagaren som måste ställa det utom rimlig tvivel att du är skyldig till brott. Om inte åklagaren lyckas göra det kommer domstolen att fria dig. Jag råder dig att bestrida åklagarens yrkande och lägga fram bild på insexnyckel som bevis samt förklara hur du brukar använda den till din cykel och varför du bar den vid tillfället då polis stoppade dig. Kanske kommer domstolen göra bedömningen att du omfattas av undantaget för när det är att befogat att inneha ett stickföremål alternativt att brottet är så pass ringa att ansvar inte utdöms. Att du var berusad föranleder dock ingen annan bedömning i skuld- eller påföljdsfrågan. Det spelar alltså ingen roll om du var full eller inte.

Om du ändå skulle dömas för brott mot knivlagen och om du inte tidigare dömts för brott verkar dagsböter vara en trolig påföljd. I Sverige finns nämligen en presumtion mot fängelsestraff (30 kap. 4 § BrB).Det innebär att domstolen så långt som möjligt ska försöka döma ut andra påföljder för brott än fängelse. Det finns ingen påföljd som enbart innebär en varning i det svenska påföljdssystemet. Om du döms för brott kan du därför inte enbart få en varning. Beloppet på dagsboten fastställs utifrån hur din personliga ekonomi ser ut. Ju mer du tjänar, desto större dagsbot. Dagsböter kan även vara förenat med skyddstillsyn eller villkorlig dom. Jag kan inte med säkerhet svara på vad påföljden skulle kunna bli i ditt fall utan det är upp till domstolen att göra en bedömning i varje enskilt fall utifrån de sammantagna omständigheterna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare