Är det enklare att adoptera en vuxen person istället för att skriva testamente?

Är det enklare att adoptera en vuxen person istället för att skriva testamente

Lawline svarar

Hejsan,

Det är enklare att skriva ett testamente om du vill att personen ska ärva från dig. Emellertid har en adopterad person alltid rätt till sin laglott som är hälften av dennes arvslott, 7 kapitlet ärvdabalken. Detta är en rätt som inte kan testamenteras bort. Adoptivbarnet får även rätt att ärva från dig enligt lag precis som dina biologiska barn, 2 kapitlet ärvdabalken.

Slutsatsen är att det är enklare att skriva ett testamente då det endast är två till tre meningar som behövs för att ge en person arvsrätt från ditt kvarlåtenskap men att bli adopterad ger personen den ovillkorliga rätten till hennes eller hans laglott samt rättighet att ärva från dig enligt lag.

Allt gott!

Binh TranRådgivare