FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/07/2021

Är det brottsligt att undanhålla att man har en familj sedan tidigare, vid inledandet av en ny förbindelse?

Hej! Jag träffade en man i två månader, han ljög för mig om allt, jag visste inte att han var gift och hade ett barn. Han ville skapa ett förhållande med mig. Finns det något enligt lagen brottsligt i det han gjorde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag beklagar att mannen har undanhållit denna information från dig. Dock anses detta inte utgöra ett brottsligt beteende enligt Brottsbalken. Det är med andra ord inte olagligt att inleda en ny förbindelse utan att berätta om sina personliga förhållanden och familjesituation för den som man inleder en ny relation med.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om mitt svar väcker ytterligare funderingar är du givetvis välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare