FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/03/2021

Är det brottsligt att tänka en tanke?

Är det brottsligt att tänka en tanke? Räknas det som förberedelse eller försök att begå ett brott?

"G ska snart gifta sig med S. Han börjar få kalla fötter. I ett desperat försök att komma från det förestående bröllopet köper han S en enkel flygbiljett hem till hennes föräldrar. Hans förhoppning är att planet ska krascha, men så sker ej. Har G begått en brottslig handling?"

Hoppas på svar! Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När kan man dömas för försök respektive förberedelse till brott?

För att dömas för försök till ett visst brott krävs att man har påbörjat utförandet av brottet utan att det fullbordats (23 kap. 1 § BrB). För att dömas för förberedelse till brott krävs att man med uppsåt att utföra eller främja brott antingen

1. tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostander för brottets utförande eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott (23 kap. 2 § BrB).

Är det brottsligt att tänka en tanke?

Det är inte brottsligt att tänka en tanke, så som att man exempelvis hoppas att ett plan ska störta. Att köpa en flygbiljett är inte heller brottsligt även om man hoppas att något dåligt ska inträffa. G kan alltså inte dömas för försök eller förberedelse till brott genom att endast köpa en flygbiljett.

Om G däremot köper en flygbiljett och försöker förstöra flygplanet genom att exempelvis meka med det eller liknande kan han göra sig skyldig till brott. Men att G endast hoppas på att planet ska störta är inte brottsligt även om han köpt flygbiljetten år S. G har inte på något sätt påverkat hur flygturen kommer att gå och har därmed inte gjort sig skyldig till brott.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare