Är det brottsligt att ta tillbaka något som egentligen är mitt?

kan jag ta tillbaka min cupevärmare i min EX tjejs olåsta bil.hon svarar nämligen inte på sms

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte tillåtet för dig att ta tillbaka din kupévärmare, trots att den är din. Om du går in i bilen och tar tillbaka den kan du nämligen göra dig skyldig till brottet självtäkt (8 kap. 9§ Brottsbalken). Jag råder dig att istället kontakta polis eller kronofogdemyndigheten för att få hjälp att ta tillbaka kupévärmaren genom handräckning. På kronofogdens hemsida finns ansökningsblanketter du kan fylla i och skicka in.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare