Är det brottsligt att ofrivilligt bruka narkotika?

Hej, om jag blivit tagen med MDMA i kroppen efter en kväll på krogen men inte tagit något finns det något sätt att slippa undan straff? Min gissning är att något lagt ett piller i mitt glas när jag inte kollade, dock är detta så klart omöjligt att bevisa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Vilka kriterier uppställs för narkotikabrott?
Att bruka narkotika är straffbart enligt 1 § narkotikastrafflagen. Enligt paragrafens andra stycke krävs det att brukandet har skett uppsåtligen för att personen ska dömas för brottet. Att ha uppsåt innebär att man medvetet har brukat narkotika, eller att man åtminstone var medveten om risken för att man brukade narkotika. Alltså, om du medvetet druckit en drink som du visste innehöll narkotika eller om du insett att det funnits en risk för att drinken kanske innehöll narkotika men du drack drinken ändå så föreligger uppsåt till narkotikabrott.

Vem ska bevisa narkotikabrott?
Det är inte du som har bevisbördan för att bevisa att du inte har begått ett narkotikabrott utan det är åklagaren som har bevisbördan för att du har begått ett narkotikabrott, dvs. åklagaren ska bevisa att du har brukat narkotika med uppsåt.

Sammanfattning
För att man ska bli dömd för narkotikabrott krävs det att man har brukat narkotika med uppsåt. Detta innebär att om du inte har haft någon som helst anledning att räkna med att drinken som du drack innehöll narkotika så har du inte haft uppsåt till brukandet, vilket innebär att du inte har begått en brottslig handling. Det är åklagaren som ska bevisa att du har brukat narkotikan med uppsåt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare