FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/05/2018

Brottsligt att ljuga för myndighet?

En väninna till mig träffade en man från Kosovo. Dem blev tillsamans och han sökte om uppehållstillstånd. Hon blev sedan gravid med en annan man och flyttade. Mannen från Kosovo fick avslag då dem separerat. Han vill nu anmäla min väninna till polisen för otrohet samt att han säger hon ljugit för migrationsverket. Kan han göra det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då otrohet inte är något brott mot svensk lag kommer polisen inte bry sig om den anklagelsen något närmre. Vad gäller påståendet att din vännina ljugit för migrationsverket kommer inte heller något särskilt att hända. Att ljuga är i regel inte heller något brott enligt svensk lag, även om det i vissa särskilda fall är kriminaliserat (till exempel att ljuga under ed i rättegång). I detta fall är det kanske närmst bestämmelsen om falsk tillvitelse som skulle kunna komma i fråga (HÄR) - vilken stadgar att den som hos myndighet ljuger om något som kan vara av betydelse för annans straffansvar kan dömas till fängelse eller böter om brottet är ringa. Straffansvar är inte detsamma som att någon inte får uppehållstillstånd. Din väninna behöver därför inte oroa sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ebba EkstrandRådgivare