Är det brottsligt att kasta ut pappas fd sambo från lägenheten när de har gjort slut?

Min pappas fd vägrar att flytta ut ur min pappas lägenhet. Det är hans namn på kontraktet. Hon flyttade in i april och sedan dess har det varit stormigt. I helgen hände en olycka som krävde en operation. Hon stängde ut honom och han blev tvungen att ta sönder en fönsterruta för att komma in då hon vägrade att öppna. Vi fick hans godkännande att packa ihop hennes saker så hon ska flytta men nu börjar hon bråka och säger att vi har gjort ngt brottsligt! Hon gick med på att flytta i slutet av september och hade den månaden som uppsägningstid men skyllde på att hon har ju inget jobb och bad o böna om att få stanna och lovade att sluta med alkohol. Men nej. Vad har hon för rättigheter? Dem är ej gifta/förlovade och har inga barn tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din pappa och hans fd levt ihop som sambos därav är reglerna i Sambolagen (SamboL) tillämpliga.

Vad betyder det att vara sambos i lagens mening?
Inledningsvis i mitt svar ska jag kort beskriva hur man blir sambos och hur ett samboförhållande upphör. När kvinnan flyttade in och hon och din pappa levde ihop som ett par blev de sambos i lagens mening. (1§ SamboL) Ett samboförhållande upphör dock inte per automatik när man avslutar ett kärleksförhållande utan i lagens mening så upphör det genom att:

samborna eller någon av dem ingår äktenskap, samborna flyttar isär eller någon av samborna avlider.

Det framgår i din fråga att kvinnan inte vill flytta ut från lägenheten. Detta gör att samboförhållandet inte upphört och kvinnan har därför rätt att bo kvar med din pappa, just nu. Den möjlighet som finns för att förändra situationen är att din pappa ansöker om ett beslut av en bodelningsförättare på att samboförhållandet ska upphöra. (2§ SamboL).

Vad har kvinnan för rättigheter?
Jag utgår i mitt svar från att din pappa skaffat och flyttat in i lägenheten innan han träffade kvinnan. Tidpunkten för när kontraktet skrevs på och när din pappa flyttade in är viktig i sammanhanget. Om din pappa istället skaffade lägenheten i syfte att flytta i hop med kvinnan blir bedömningen nämligen en annan.

När en person flyttar in i en lägenhet innan ett inlett ett förhållande ska lägenheten inte vara med i en eventuell bodelning. Detta gör att din pappa har ensam rätt till lägenheten. Kvinnan har därför inte rätt att kräva att bo kvar när samboförhållandet upphört. (3§ SamboL)

I vissa mycket specifika fall kan bostaden ändå tillfalla den andra sambon, alltså kvinnan i det här fallet. Det är i de fall domstolen bedömer att den andra sambon bäst behöver bostaden och att det är skäligt i det specifika fallet. Det är mycket sällsynt men ett exempel på när domstolen kan göra en sådan bedömning är om sambon har små barn eller liknande. (22§ SamboL)

Slutkommentar och mitt råd
Om kvinnan inte självmant flyttar kan ni inte tvinga henne att flytta ut eftersom hon och din pappa fortfarande är sambos i lagens mening. Slänger ni ut henne med våld kan det utgöra ett brott. Din pappa bör därför ansöka om en bodelningsförättare genom att skicka in en ansökan till sin närmaste tingsrätt. För att få vägledning om vad som ska vara med i en sådan ansökan kan du klicka här. Vägrar kvinnan att flytta ut efter ett beslut om att samboförhållandet upphört så finns det hjälp att söka hos Kronofogden. De kan hjälpa er med att avhysa kvinnan från lägenheten. Mer information om avhysning finner du här.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare