Är det brottsligt att kasta skor på andra?

Om en vuxen person kastar en sko mot ett barn, under 10 över 5, som råkar träffa i huvudet. Barnet får en övergående smärta, inga synliga skador. Enligt den vuxne var det inte meningen att skon skulle träffa barnet, alls. Brott? Vad i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet som kan bli aktuellt i frågan är misshandel eller vållande av kroppsskada. Enligt 3 kap 5§ brottsbalken ska den som tillfogar en annan person kroppsskada med uppsåt döms för misshandel. I detta fall är det oklart om den vuxna personen kastat skon med avsikt att träffa och skada barnet, däremot finns det olika typer av uppsåt och avsikt krävs inte i varje fall. Frågan som i detta fall ställs är om den vuxna personen varit likgiltig inför risken att skon träffar barnet. Då omständigheterna i frågan är för få kan jag inte med säkerhet säga att en domstol hade ansett att ett likgiltighetsuppsåt kan anses föreligga, däremot är det mest troligt den tolkningen som bör göras. Isåfall kan den personen dömas för ringa misshandel enligt 3:5 BrB. Det som indikerar att brottet kan tolkas som ringa är att det var bara ett sko kast som orsakade minimala kroppsskador.

Dock i de fall brottet inte anses ringa vilket inte är troligt att anta, kan den vuxna personen dömas för vållande till kroppsskada i de fall man kan anse att uppsåt saknas, 3:8 BrB. Detta är dock svårt att tolka situationen på detta sätt och verkar som ett orimligt sätt att definiera problemet.

Sammanfattning
Utifrån omständigheterna som anges i frågan är det rimligt att anta att den vuxna personen kan anses gjort sig skyldig för ringa misshandel enligt 3:5 BrB mot barnet.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare