FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/11/2017

Är det brottsligt att inte betala sina skulder?

Hej, Är det enligt civilrätt eller straffrätt brottsligt av gäldenären att inte betala tillbaka pengar enligt direktiv av ett utfärdat och signerat skuldebrev?

I vårt fall rör det sig om 200 000 kr och gäldenären finns redan hos Kronofogden utan tillgångar. Kan vi anmäla gäldenären för ett brott?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte brottsligt att inte kunna betala sina skulder. Däremot om gäldenären beter sig vårdslöst eller svikligt gentemot sina borgenärer kan detta vara brottsligt. Det är t ex brottsligt av gäldenären att förstöra egendom i syfte att inte betala sina skulder eller gömma undan tillgångar från Kronofogden.

Kapitel 11 i brottsbalken reglerar brott mot borgenärer och eftersom jag inte vet vad som hänt i er specifika situation rekommenderar jag er att läsa igenom detta kapitel och se om något överensstämmer med er situation.

Skulle er gäldenär inte ha gjort något brottsligt kan ni fortfarande ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Mer om det läser ni här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare