FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/11/2018

Är det brottsligt att inneha kniv på allmän plats?

Hej. Jag väntar på en rättegång som är nu i januari och det gäller brot mot knivlagen. Fråga 1. Ja lever hemmlö sen tre år och bor i skogen. Och jag måste ha en kniv för att klara mig med att leva i vildmarken. Jag var på xxl där dom säljer friluftsliv saker. Jag införskaffade ett nytt tält och två knivar. När jag sedan åker pändeltåg så blir jag stoppad av vakter för att dom tyckte att jag var för full då jag endast hade druckit fem öl. I samband med tagandet så var jag i samtal i telefon med socialamyndigeten angående mitt liv då jag inte får någon hjälp med bostad. Så jag var högljudd. Så vakterna tycker då att ja var störande mot almenheten. Så dom går då i genom min påse som även har xxls logo på.samt kvitto med tältet och två knivar. Så ja blir då tagen för lob. Hur kan detta vara möjligt?? Att jag nu ska bli dömd. Och fråga 2. Hur länge måste ja hålla mig borta om jag inte infinner mig i rätten nu den 11januari. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är förbjudet enligt knivlagen att inneha kniv på allmän plats. Om du har en kniv på allmän plats döms du för minst böter och högst 6 månaders fängelse.

Det är däremot inte brottsligt att inneha kniv på allmän plats om du har en anledning att ha den. Det har i tidigare rättsfall ansetts tillåtet att ha knivar för friluftsaktiviteter som t ex camping och fiske. Eftersom du nyss köpt kniven, bor i skogen och har kvitto på att du nyss köpt kniven tror jag personligen att du har goda möjligheter att frias från brottet.

Om du inte skulle infinna dig vid rättegången finns det risk att rättegången hålls i din frånvaro, då förlorar du din chans att försvara dig själv. Rätten kan även besluta om att polisen ska hämta dig till rättegången. Jag rekommenderar därför starkt att du går på din rättegång.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare