Är det brottsligt att hårt hålla fast i någons arm?

Hej. För några dagar sedan träffade jag på min granne då jag precis kommit springande över en gräsmatta på vår gård då jag hade bråttom till bussen. I försök att runda honom för att springa vidare mot bussen greppade han hårt tag om min arm och höll fast mig medans han började skrika om att jag inte ska springa på gräsmattan. Tillslut lyckades jag rycka mig loss och sprang sedan vidare mot min buss. Denna händelse gjorde mig upprörd då jag kände mig både skakad och kränkt av min grannes konfrontation. Jag undrar om det finns någon juridisk åtgärd för att jag ska slippa oroa mig för att en likande situation ska uppstå, då jag nu mera skräms av att behöva gå förbi hans hus eller stöta på honom. Går det t.ex. att anmäla, och på vilka grunder i sånna fall?

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i brottsbalken.

Är det brottsligt att hårt hålla fast i någons arm?

Det är inte tillåtet att hårt greppa tag om någons arm. Vilket brott som kan bli aktuellt är beroende på omständigheterna och hur "hårt" greppet var. Om det rör sig om ett väldigt hårt grepp som orsakat dig märken, eller skada som varat en längre period kan det röra sig om brottet misshandel(BrB 3:6). Annars kan brottet ofredande(BrB 4:7) bli aktuellt.

Mitt råd

Mitt råd är att du ska polisanmäla händelsen. Även om det inte skulle leda till en fällande dom är det bra att du har dokumenterat händelsen ifall grannen skulle begå fler övergrepp mot dig i framtiden. T.ex. så kan flera fall av ofredande tillsammans bli det grövre brottet olaga förföljelse(BrB 4:4b).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare