Är det brottsligt att gå in på ett gym trots personalens tillstånd?

Hej,

Jag har gått in på ett gym men ertappats att inte ha något giltigt träningskort, innan jag hunnit börja träna.

Jag förklarade att jag trodde att jag hade haft träningskortet på Autogiro, men det visade sig vara fel.

Personalen bad mig köpa ett nytt träningskort men lät mig fortsätta träna den dagen.

Jag har nu fått en straffavgift och blivit anmäld för detta, har inte läst eller skrivit under något avtal om denna straffavgift. Har i god tro gjort entré på ett gym utan träningskort - är det brottsligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstod din fråga, så undrar du om det är brottsligt att göra entré på ett gym utan ett giltigt gymkort, när personalen har beviljat entrén.

Självklart behöver man ett giltigt medlemskap och betala avgiften på det aktuella gymmet man vill träna på, detta utgör ett giltigt avtal. Däremot, har du faktiskt ingått ett nytt avtal med personalen om att få träna just den dagen utan att betala någon avgift, efter att du uppmanades att betala in avgiften. Detta nya avtal är således giltigt, även om det inte undertecknades skriftligt (1 kap. 1§ avtalslagen). Du kan därför inte mottaga någon sanktion i form av straffavgift – detta utgör inte heller något brott. Det hade däremot varit ett brott om du i var i ond tro, och bara kom på en ursäkt om att du glömde betala avgiften till gymmet, eller om du hade gjort entré emot personalens instruktioner eller agerat hotfullt mot personalen.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare