Är det brottsligt att försöka köpa narkotika?

Hej!

Jag har beställt narkotika via brev till mig själv för att bruka själv och betalat på swich. Narkotikan kom aldrig fram detta har åklagaren upptäckt i chattar( hans bevis mot mig) Han vill ge mig ett strafföreläggande om ringa narkotikabrott vid 2 tillfällen. Polisen vill nu att jag ska erkänna. Annars går det till rättegång. Är det ett brott jag begått ?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att besvara din fråga får man titta i narkotikastrafflagen. Enligt 1 § 1st 6p föreskrivs att det straffbart såsom narkotikabrott att olovligen inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika. För att dömas till ansvar krävs att gärningen skett med uppsåt (se, 3a §).

Det ovanstående gäller när brottet fullbordats, dvs. vanligtvis om narkotikan hittas på dig eller kan härledas till dig genom ett blodprov. I andra situationer rör det sig snarare om ett försök till en brottslig gärning. Enligt 4 § föreskrivs att det går att döma till försök eller förberedelse till narkotika, om gärningen avser annan befattning än avses i 1 § 1st 6p. Det innebär med andra ord att ett försök till att inneha eller bruka narkotika som utgångspunkt inte är straffbart. Det bör dock påminnas att övriga punkter i 1 § 1-5p är straffbara i försök och förberedelse.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare