FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/01/2019

Är det brottsligt att förfalska någons signatur?

Hej!

Har några frågor till er . Mina två barns pappa förfalskade min underskrift för att byta min dotters adress

till sig . Är det inte ett brott då eller olaglig ?

Jag är rädd att han gör det igen med mitt andra barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vill jag beklaga att du befinner dig i en så jobbig situation. Jag ska göra mitt bästa för att reda ut det rent rättsligt för dig.

Precis som du skriver är det helt klart brottsligt och olagligt att förfalska din underskrift utan lov för att byta din dotters adress. Brottet som blir aktuellt kallas urkundsförfalskning och regleras i 14 kap. 1§ Brottsbalken. För urkundsförfalskning kan man dömas till fängelse i högst två år.

Du skriver också att du är rädd för att han ska göra det igen med ditt andra barn. Att hindra någon från att fortsätta förfalska signaturer kan vara svårt. Om du anmäler honom för urkundsförfalskning kanske han förstår allvaret i situationen. Utöver en eventuell anmälan rekommenderar jag att du gör två saker:

1. Kontakta Skatteverket. Det är till dem man går om man ska ändra folkbokföringsadress. Beskriv vad som har hänt och se om de inte kan hjälpa dig att se till att det inte kan hända igen.

2. Kontakta kommunen och be om samarbetssamtal. Genom ett samarbetssamtal kan du och barnens pappa få hjälp att prata och då kanske det går att få barnens pappa att förstå hur allvarligt hans agerande är, så att han inte gör om det.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare