FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/01/2019

Är det brottsligt att anordna spel utan krav på betalning?

Hejsan! Är tvungen att fråga om detta så man inte gör något olagligt eller så!

Jag har precis börjat streama datorspel, när jag sitter och spelar med facecam och allt.

Detta gör jag på streamingsidan Twitch.

För att växa & få fler följare på Twitch så tänkte jag börja med att ha tävlingar & dem som vinner får en prissumma.

Alla kan vara med, det är gratis, det är slumpen som avgör.

Är detta tävling eller lotteri då?

Jag tänker mig ju att detta är en tävling och lagligt eftersom det är gratis att vara med, jag tjänar inget på detta liksom.

Det borde ju vara exakt samma som när alla butiker har tävlingar på sina hemsidor och slump-människor vinner produkten eller pengar liksom.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om tillstånd för att bedriva spel och lotterier regleras i spellagen. I 19 kap. spellagen finns straffrättsliga bestämmelser som kan aktualiseras vid otillåtet spel eller spel utan licens. Frågan i ditt fall är alltså om de spel som du vill anordna är otillåtet eller kräver licens enligt spellagen.

Inledningsvis kan sägas att dina spel utgör lotterier som normalt kräver spellicens då det är slumpen som avgör utgången i spelen. Om skicklighet har en avgörande roll för spelets utgång är inte spellicens något krav.

Enligt 3 kap. 4 § spellagen krävs däremot inte licens för bland annat spel där deltagande inte kräver betalning av en insats. Regeringen har nämligen konstaterat att deltagare som deltar i aktiviteter där man exempelvis endast ska "gilla" och "dela" något för att delta, inte är i särskilt behov av skydd (prop. 2017/18:220, s. 93). I ditt fall antar jag att den streamingsida du använder inte kräver någon form av betalning för att deltagare ska kunna ta del av dina spel. I sådant fall omfattas inte dina spelarrangemang av spellagen vilket innebär att dina spel i sig är lagliga.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare