Är det brott om man nekas tillgång till sin post?

Hej,

Min fd sambo nekar mig att hämta min post. Finns det någon lag som jag kan hänvisa till?

Och om så är fallet hur går jag då vidare?

Tack på förhand

Victor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall tolkar jag det som att din före detta sambo får post hem till sig men de är adresserat till dig och jag antar att ni inte bor tillsammans. Om det är så att hon får breven skickade hem till sig så får hon dessa breven i sin besittning. De tillhör dock inte henne utan de tillhör dig eftersom de är adresserade till dig. Således kan din före detta sambo göra sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10:4 BrB då hon har posten i sin besittning men inte tillåter dig att få tillgång till din post. Detta är ett brott som går att anmäla till Polismyndigheten.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare