FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/06/2023

Är det brott att föra bort ett barn som bestraffning och tvinga barnet att hålla sig vaken?

Bryter det mot lagen att tvinga en 9-åring att följa med i en lastbil på natten som straff för att hen i ilskan slängde fjärrkontrollen så tv:n gick sönder och tvinga barnet att hålla sig vaken hela natten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar enligt min uppfattning flera brott och jag kommer att redogöra för de brott som jag anser är mest relevanta i detta fall. Bestämmelserna som jag använder mig av återfinns i brottsbalken, förkortad (BrB) samt föräldrabalken, (FB).

Människorov

Den som för bort eller spärrar in ett barn med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa kan dömas för människorov till fängelse på lägst fyra år och högst 18 år, alternativt på livstid (4 kap. 1 § BrB). Människorov är med andra ord det som i mer vardagligt tal benämns som kidnappning och förutsätter ett visst uppsåt (ungefär avsikt) med själva bortförandet, t.ex att barnet blir bortfört i syfte att skada honom eller henne. Enligt min uppfattning är ett bortförande av ett barn i syfte att bestraffa denne att likställa med ett syfte att skada barnet och således kan det händelseförlopp du beskriver vara brottsligt enligt 4 kap brottsbalken, dock är det inte möjligt att konstatera något definitivt angående detta då det i slutändan är upp till en domstolen att avgöra frågan.

Är det ett brott att tvinga ett barn att hålla sig vaken?

Det finns ingen specifik bestämmelse som straffbelägger psykisk misshandel, såsom att tvinga någon att hålla sig vaken. Brottet misshandel (3 kap. 5 § BrB) omfattar som huvudregel endast fysisk misshandel. Om en medicinsk effekt dock går att påvisa till följd av den psykiska misshandeln bör det kunna bedömas som misshandel i den mening som avses i brottsbalken. Att bestraffa någon upprepade gånger genom att inte låta personen sova leder säkerligen till psykiska konsekvenser, däremot faller handlingen enligt min uppfattning sannolikt inte under brottet misshandel om det bara sker en enstaka gång.

Jag kan inte med säkerhet besvara huruvida en domstol hade bedömt det du beskriver som brottsligt, däremot kan det enligt min mening konstateras att det beskrivna sättet att bestraffa barnet är olämpligt och inte förenligt med gällande bestämmelser i föräldrabalken. Föräldrabalken stadgar att alla barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande handling (6 kap. 1 § FB). Ifall barnet inte kan få dessa rättigheter tillgodosedda bör socialtjänsten kontaktas som kan vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet ges en trygg uppfostran.

Jag hoppas du fått lite klarhet i situationen och gällande rätt på detta område, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare