FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev22/11/2018

Är det bäst att reglera ett lån för att köpa en bostadsrätt med skuldebrev eller medsökande?

Vår son som har två barn ska skiljas och för att han ska kunna köpa en bostadsrätt så tänkte vi hjälpa honom med ett banklån om ett par miljoner. Han ska betala räntan på lånet men vi behöver en säkerhet för om han skulle förolyckas och barnen kommer för att få sin arvsrätt så undrar vi om det säkraste är att gå in som medsökande på bostadsrätten eller om skuldebrev är bäst?

Lawline svarar

Hejsan!

Om det kommer till den situationen kommer hans skulder i vilket fall som helst att betalas enligt ärvdabalken innan laglotten kan krävas. Både skuldebrev och medsökande till lånet kan komma med sina fördelar och nackdelar.

Jag rekommenderar för enkelhetens skull, att skriva ett skuldebrev eftersom det blir lättast för er och alla involverade att ha koll på läget. Vid eventuella problem med bostadsrätten kommer inga tvister avseende bostadsrätten kunna hänföras till er. Det är emellertid viktigt att ni skriver villkoren på skuldebrevet och under vilka situationer betalning ska ske. Om ni är oroliga för laglotten kan det vara bra att skriva en klausul om att betalning ska ske vid en eventuell bortgång.

Emellertid så kan det vara bättre för er att vara medsökande på bostadsrätten om ni vill ha laglig rätt till vinsten av försäljning av lägenheten. Det är naturligtvis upp till er hur ni vill lägga upp avtalet men jag rekommenderar som sagt, att ni reglerar detta med ett skuldebrev.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare