Är det arbetsgivaren eller arbetstagaren som äger appen?

Hej! När jag arbetade på kommunen så arbetade jag med en app som jag fått idén till. Appen blev inte riktigt klar innan jag slutade på kommunen men finns på deras hemsida (tror dock inte den används så mycket då den är svår att hitta). Nu har ett annat företag hört av sig till mig och är intresserade av appen. Jag undrar om kommunen äger detta arbete eller om jag har rätt till det jag själv gjort?

Hälsningar Tove

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En idé till en app kan vara en patenterbar uppfinning som omfattas av lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar. Enligt lagens 2 § har arbetstagare rätt till sina uppfinningar på samma sätt som andra uppfinnare om inget annat framgår av lagen. 3 § stadgar att om forsknings- eller uppfinnarverksamhet utgör arbetstagarens huvudsakliga arbetsuppgift och en uppfinning kommit till som ett resultat av arbetstagarens arbetsuppgifter har arbetsgivaren rätt att träda in som arbetstagarens rättsinnehavare. Samma sak gäller om uppfinningen kom till för att lösa en arbetsuppgift som du fått av arbetsgivaren.

Om uppfinningen kommit till i annat samband med anställningen har arbetsgivaren rätt att använda uppfinningen i sin verksamhet och företräde framför andra att komma överens med dig om att förvärva mer omfattande rättigheter till uppfinningen.

För att kommunen ska förvärva rättigheterna till appen krävs det att kommunen har meddelat dig detta senast inom fyra månader sedan kommunen fick reda på att du gjort appen, enligt 5 §. Om det gått mer än fyra månader sedan du gjorde appen och kommunen inte har meddelat dig att den vill förvärva rättigheterna till appen bör det vara du som äger rättigheterna till den.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare