FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/06/2018

Är den svenska koden för bolagsstyrning bindande?

Hej, jag är aktieägare och har en fundering kring de kodregler som finns i olika länder för börsnoterade bolag. Som jag förstått Sveriges regleringar har jag förstått att det är möjligt för bolag att avvika från de bolagskodregler som finns? det blir inga sanktioner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svensk kod för bolagsstyrning (även kallad "koden") kan du hitta här. Den innehåller regler som anses komplettera reglerna om bolagsstyrning i aktiebolagslagen.

När ett bolag tas upp på börsen förbinder det sig vanligen genom noteringsavtalet att förhålla sig till kodreglerna. Koden är, precis som du skriver, dock inte bindande utan snarare något som bolagen har att förhålla sig till. Bolag kan välja att göra avvikelser från koden, men måste i så fall i sin årliga bolagsstyrningsrapport motivera de avvikelser som man valt att göra (6 kap. 6 § 3 st. årsredovisningslagen). Detta brukar kallas "följ eller förklara"-principen, vilket är en princip som flertalet motsvarande bolagskoder i Europa (bland annat den i Tyskland) också bygger på. I till exempel USA är dock motsvarande bolagskod (Sarbanes–Oxley Act) obligatorisk att tillämpa.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare