FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/08/2019

Är Clenbuterol dopingklassat i Sverige?

Hej.

Går det att bli dömd för innehav samt bruk av Clenbuterol ?

Är det dopingklassat och kan man alltså bli

Dömd?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Clenbuterol är en s.k. beta 2-stimulerare och man blir inte dömd för innehav eller bruk enligt 1 § dopningslagen (här) då dopningslagen endast gäller syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller tillväxthormon. Däremot är beta 2-stimulerare förbjudna enligt WADAs och IOKs dopinglistor och på så sätt dopingklassat, men det är bara relevant vid idrott och tävling.

Clenbuterol används som astmamedel i en del europeiska länder såsom Österrike, Tyskland, Italien och Spanien. I Sverige får det bara förskrivas för veterinära ändamål då den aktiva substansen är ett luftrörsvidgande medel för hästar och omfattas därför av läkemedelslagen (här). Det är således förbjudet att köpa och sälja Clenbuterol i Sverige för mänskligt bruk.

Sammanfattningsvis tolkar jag det som att det inte är dopingklassat enligt dopningslagen men det är ändå otillåtet att köpa och sälja i Sverige för mänskligt bruk. Jag hittar ingen grund för att ett innehav i sig skulle vara otillåtet eftersom Clenbuterol får föreskrivas för veterinära ändamål, men jag antar att man ska kunna visa på att man fått det utskrivet för veterinära ändamål från veterinär (med tillstånd att distribuera läkemedel, enligt 2 kap 1 § lag om handel med läkemedel (här)) . Däremot vill jag framhålla att ett uppsåtligt innehav i syfte att sälja läkemedlet utan tillstånd är otillåtet enligt 9 kap 1 § lag om handel med läkemedel (här).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare