Är cannabisknoppar lagliga?

Jag är osäker på att köpa cbd buds, pga vill ha kvar mitt körkort. Men det är ett lagligt preparat och säljs av mängder av svenska företag.

Jag vill börja med att säga att jag har narkotika brott sedan ungdoms år men det är dumma val jag lämnat bakom mig, (säger även detta ärligt för det är säkert många andra som undrar ur samma perspektiv).

Jag har illa sömn svårigheter och och mitt kropp vill aldrig slappna av. Jag röker även en del cigarretter och vill sluta. Cbd är tydligen bättre för mina lungor och jag helt ärligt vill inte släppa röka men ändå göra nåt bättre för min kropp.

Så jag har hittat att det finns cbd "buds"/"blomma" som då är till för att röka, men det innehåller bara cbd eller mindre än 0,2% thc och det kommer ifrån industri hampa vilket är lagligt.

Så om jag köper detta och börjar röka, kan det ge konsekvenser? i form av att körkort kan försvinna, straff, osv.

Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mängden THC är avgörande

THC som finns i cannabisplantor är klassat som narkotika (SOU 2016:93 s. 303) och därför olaglig att både använda och sälja (1 § narkotikastrafflagen). Inom Europeiska unionen (EU) är det däremot tillåtet att odla industrihampa vilket istället räknas som en jordbruksprodukt. På Jordbruksverkets hemsida finns en lista med de sorter EU klassat som lagliga. Denna lista uppdateras och förändras kontinuerligt. Innehav av ren industrihampa är inte straffbelagt (NJA 2007 s.219). För att växten ska klassas som industrihampa får den inte innehålla mer än 0,2% THC (SOU 2016:93, s. 303). Det är möjligt att utvinna THC även ur dessa plantor och beredningen som blir kan innehålla större koncentrationer av THC. Dessa beredningar klassas då som narkotika och är olagliga, även fast de ursprungligen är från en "tillåten" växt (NJA 2019 s. 531 punkt 23).

Om du köper, innehar eller brukar den varianten som är laglig, det vill säga industrihampan, begår du alltså inget brott. Svensk lag följer legalitetsprincipen, vilket bland annat innebär att man inte kan straffas utan lagstöd. Du ska därför inte kunna bli av med ditt körkort eller få något straff utdömt för användning av industrihampa. För att själv odla industrihampa krävs dock särskilda tillstånd.

Cannabisknopparna

Jag vill påpeka att begreppen cannabis, marijuana eller droghampa vanligen innebär de narkotikaklassade arterna med THC medan begreppet industrihampa avser arterna utan THC framställda för jordbruk. Om de knoppar du tittat på är en del från någon av de arter som räknas som industrihampa och är odlad med tillstånd ska de vara lagliga i såväl Sverige som övriga EU-länder.

Sammanfattning

Består knopparna av industrihampa med mindre än 0,2% THC är de alltså lagligt att köpa och använda dem. Detta förutsätter att användandet inte innebär att du extraherar THC och skapar en narkotikaklassad beredning eller odlar hampaväxterna. Det kan dock vara svårt att veta hur mycket THC en växt innehåller och det är bra att vara noggrann med varifrån man köper sin industrihampa. Om du skulle använda industrihampa och sedan visa positivt för THC vid ett drogprov kan det nämligen bli besvärligt att bevisa att du inte tagit "vanlig" cannabis utan industrihampa som inte ska ge utslag.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare