Är cannabisknoppar lagliga?

Hej!

Jag är utomlands i ett land där cannabis är olagligt, men det finns butiker som säljer cannabis "buds" utan THC. Altså med enbart CBD, precis som med oljorna i Sverige. Jag undrar då om dessa "buds" utan THC är lagliga att ta med till Sverige, använda eller sälja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mängden THC är avgörande

THC som finns i cannabisplantor är klassat som narkotika (SOU 2016:93 s. 303) och därför olaglig att både använda och sälja (1 § narkotikastrafflagen). Inom Europeiska unionen (EU) är det däremot tillåtet att odla industrihampa vilket istället räknas som en jordbruksprodukt. Innehav av ren industrihampa är inte straffbelagt (NJA 2007 s.219). För att växten ska klassas som industrihampa får den inte innehålla mer än 0,2% THC (SOU 2016:93, s. 303). Det är möjligt att utvinna THC även ur dessa plantor och beredningen som blir kan innehålla större koncentrationer av THC. Dessa beredningar klassas då som narkotika och är olagliga, även fast de ursprungligen är från en "tillåten" växt (NJA 2019 s. 531 punkt 23).

Cannabisknopparna

Jag vill påpeka att begreppen cannabis, marijuana eller droghampa vanligen innebär de narkotikaklassade arterna med THC medan begreppet industrihampa avser arterna utan THC framställda för jordbruk. Om de knoppar du tittat på i utlandet är en del från någon av de arter som räknas som industrihampa och är odlade med tillstånd ska de vara lagliga i såväl Sverige som övriga EU-länder. Befinner du dig i ett land utanför EU kan det vara bra att ta reda på om knopparna är lagliga där, så att du inte begår en brottslig gärning genom att köpa knopparna.

Sammanfattning

Består knopparna av industrihampa med mindre än 0,2% THC är de alltså lagligt att ta med sig dem till Sverige, använda och sälja dem. Detta förutsätter att användandet inte innebär att du extraherar THC och skapar en narkotikaklassad beredning. Det kan dock vara svårt att veta hur mycket THC en växt innehåller och det är bra att vara försiktig med varifrån man köper sin industrihampa.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare