Är butiken skyldig att sälja en vara med fel prismärkning?

En butik annonserar om att det är 70% rea på ALLT i butiken, i alla annonser använder dom just stora bokstäver på ordet allt!

Väl i butiken står det skyltar på samma sätt runt om i butiken MEN även skyltar på vissa ställen " Dessa gäller ej på rean"

Detta känns ju fel då det uttryckligen står att det gäller allt i butiken

När jag handlade fick jag veta att en vara ej var på rean, denna vara hängde bland alla andra varor alltså ingen skylt till och det fanns flera av samma vara

Vid kassan sa dom att någon glömt att ta bort just dessa varor och att dom inte skulle vara på rean, men nu var dom ju det!

Jag kontaktade ägaren som säger att dessa är av ett märke som dom skrivit ett avtal med att dom INTE får rea ut för då ska dom få vite för det!!!

Jag har sagt att eftersom dom gjort fel borde ju dom få stå för det och oavsett ge mig det pris jag blev utlovad i butik!

Jag anser att detta är vilseledande marknadsföring där du lockar folk till butik med en sak men väl i butik gäller undantag

Har jag rätt att kräva att få köpa varan till 70% el ? Känner mig grundlurad

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man handlar en vara i butik innebär det rent juridiskt att du som köpare ingår ett köpeavtal med säljaren, dvs. butiken i fråga. Många gånger tror man att butiken – säljaren – är bunden att sälja en vara för det pris som uppges på exempelvis prislappen. Så är dock inte fallet – att butiker exponerar sina varor för kunder och sätter ett pris på dessa genom prislapp eller annan skyltning, är att betrakta som ett utbud. När du som kund och köpare sedan går till kassan och vill köpa dina varor, så innebär det att du inkommer med att anbud till säljaren, dvs. en förfrågan om att få köpa varan till det uppgivna priset. Butiken kan i det läget neka dig priset och säga att de alltså inte accepterar ditt anbud. När de sedan erbjuder dig ett högre pris för varan, är det istället de som riktat ett anbud till dig, som du sedan kan besvara med att antingen acceptera eller neka anbudet.

För att kort sammanfatta så är butiker inte bundna av de priser som framgår på varorna. Detta just för att undvika situationer som du nämner, att en vara exempelvis blivit felhängd – butiken ska i det läget inte kunna tvingas till att sälja för ett billigare pris, om de så inte vill. Detta grundar sig i principen om avtalsfrihet som gäller i svensk rätt, vilket innebär att alla är fria att välja att ingå, eller att inte ingå, avtal med någon annan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare