Är boende till pensionen ett skäl för att få hyra ut min bostadsrätt?

Hej, angående andrahandsuthyrning av bostadsrätt så behöver man skäl för uthyrning. Om jag anger skäl: boende vid pension. Jag är 30 år idag, kommer detta godkännas i nämnden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Vad som gäller för att man ska få hyra ut sin bostadsrätt bestäms av bostadsrättslagen. Precis som du skriver kan hyresnämnden godkänna att du hyr ut din bostadsrätt om du har skäl för din uthyrning (7:11 första stycket BRL).

Boende vid pensionering kan vara ett skäl för uthyrning

Att du har köpt din bostadsrätt för att bosätta dig i den när du går i pension kan vara ett giltigt skäl för att få hyra ut den fram tills din pensionering. Uthyrningen ska ske under en övergångsperiod för att avsluta din tjänst. Uthyrningen tillåts alltså bara under en kortare period.

Utifrån det du skriver i din fråga verkar det vara många år kvar tills du ska gå i pension och uthyrningstiden skulle i ditt fall bli väldigt lång. Det är därför inte säkert att hyresnämnden skulle godkänna boende vid pensionering som skäl för din uthyrning.

Vänd dig till styrelsen i första hand

Jag vill också nämna att du i första hand ska vända dig till styrelsen i din bostadsrättsförening med din ansökan om uthyrning (7:10 första stycket BRL). Det är först om styrelsen inte godkänner din uthyrning som du istället kan vända dig till hyresnämnden för att få din ansökan prövad där.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare