Är bil som är köpt med ägarens egna pengar enskild egendom?

Giftorätt om bil!

Min mamma har varit gift med en man i runt 35 år. Han avled nyligen och min mamma köpte en ny bil för några år sedan för egna pengar till sig själv och bilen står hon som ägare på.

Eftersom min styvfar har särkullbarn undran vi om min mammas bil är hennes enskilda egendom och inte ingår i någon giftorätt?

Min styvfar hade en egen bil.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur uppkommer enskild egendom?

Enskild egendom uppkommer endast genom följande handlingar:

(1). Två makar kan, i ett äktenskapsförord, avtala om att en viss ägodel ska vara den ena makens enskilda egendom.

(2). En make kan ha ärvt egendom som har gjorts till enskild egendom genom ett villkor i ett testamente.

(3). En make kan ha fått en gåva som har gjorts till enskild egendom genom ett villkor i gåvobrevet.

(4). Utbetalad ersättning från försäkring kan vara enskild egendom om försäkringen har tecknats med villkor att försäkringsersättningen ska vara enskild egendom för mottagaren.

(5). Om pengar som utgör enskild egendom används vid ett köp, blir det inköpta objektet också enskild egendom. Detsamma gäller vid försäljning av enskild egendom. Pengarna som erhålls vid försäljningen av ägodelen blir då också enskild egendom.

Detta följer av 7 kap. 2 § ÄktB.

Är bilen enskild egendom?

I din fråga framgår inte om din mamma har upprättat något äktenskapsförord. Med tanke på att din mor själv har köpt bilen finns det två tänkbara situationer som skulle kunna medföra att bilen är enskild egendom.

Situation 1.
Bilen kan ha gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Situation 2. Bilen kan vara enskild egendom om den köptes med pengar som vid tiden för köpet var enskild egendom. Det krävs då att pengarna tidigare hade gjorts till enskild egendom på något av sätten (1)-(5) som presenterades i föregående del av svaret "Hur uppkommer enskild egendom?".

Om varken situation 1 eller 2 föreligger i ditt fall så är bilen istället giftorättsgods och omfattas därmed av giftorätten enligt 7 kap. 1 § ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare