Är avtal giltigt?

Hej!

Jag har en fråga, jag har haft kontakt med en tjej som vill sälja sin bil till mig. Jag gick till henne och erbud henne på ett lämpligt pris till bilen. Sa hon att hon ska tänka, efter en dag skcikar hon ett amil till mig att du kan komma och köpa bilen. Men när hon var ute med hennes vänner så upptäcker hon att bilen är mycke värd än så, då skickar hon ett till mail till mig och skriver i den att hon vill inte längre sälja bilen. Vilket jag då vägrade och sa att du har ju avtalet du kan inte ändra dig. Fast nu undrar jag om hon är tvungen att sälja bilen, varför och varför inte i så fall? Gära med lagrum och detalirad svar tack,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline!

Det framgår inte om hon är näringsidkare, dvs. att hon driver en ekonomisk verksamhet, som är regelbunden och självständig. Det verkar dock som att ni båda är privatpersoner. Vid avtal mellan privatpersoner är lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrätten område (Avtalslagen, AvtL) tillämplig. Enligt 1 § AvtL innebär ett anbud och en accept att avtalet är bindande. Det innebär att ifall du har erbjudit ett pris på bilen är detta ett anbud, och ifall hon sedan accepterar är det en accept av ditt anbud vilket innebär att avtalet är bindande. Det finns vissa undantag t. ex 7 § AvtL om återkallande av accept. För att 7 § AvtL ska vara tillämplig krävs att hon har lämnat återkallande innan du har sett hennes svar om att hon accepterar eller samtidigt, så är dock inte fallet här. Således har inget återkallande skett. En annan möjlighet är att hon hävdar att avtalet är oskäligt enligt 36 § AvtL och att det därför ska förklaras ogiltigt. Omständighet som skulle kunna föranleda ogiltighet är t. ex om bilen är väldigt mycket mer värd och du vet om det men inte hon och att det därför vore orimligt att avtalet ska gälla. Här kan jag inte ge ett säkert svar då jag inte vet vad det är för bil och hur stor skillnaden är i pris. Om det t. ex rör sig om en skillnad på 100 000 kanske det skulle kunna innebära att avtalet ska anses vara ogiltigt. Det beror dock på hur mycket bilen är värd totalt sett. Om bilen typ är värd 300 000 och det skiljer sig 40 000 skulle avtalet förmodligen vara giltigt. Ifall du vill ha ett mer exakt svar föreslår jag att du ställer ytterligare fråga med mer information om pris och mer detaljer om vad hon har skrivit då det är av vikt för att bedöma om det utgör en giltig accept. Det beror till stor del på hur man formulerar sig.

Hör gärna av dig med fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare