Användande av offentlig plats, när behövs tillstånd?

Juridisk fråga angående aktiviteter på gator och torg

Sedan länge har man kunnat se och höra människor spela och sjunga på allmänna platser och lägga en hatt eller dylikt framför sig.

Det har även funnits personer som säljer olika magasin som Situation Stockholm och Faktum.

Från och till kan man även se människor som säljer allehanda ting.

De senaste åren har många människor rest hit framför allt från Rumänien och tigger på olika platser framför allt vid affärer.

Min fråga är vilken juridik är det som reglerar detta och är det även tillåtet att stå och sälja böcker.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

När det (vilket det oftast gör i de exempel du ger) handlar om en offentlig plats så är huvudregeln att det krävs polistillstånd för "användande av offentlig plats", vilket framgår av ordningslagen 3 kap 1 §. Tillstånd krävs dock inte om " platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd." Kommunen kan även ha egna regler, där viss platser tillståndsfritt upplåts för exempelvis torgförsäljning. Dessutom vid polistillstånd så polisen inhämtar kommunens yttrande, och om kommunen säger nej ges inte tillstånd.

Det är som du ser svårt att ge ett detaljerat svar, då det beror på omständigheter, kommunens lokala föreskrifter, varaktighet och så vidare. Men generellt så om du under några timmar vill ställa upp ett bord och sälja böcker och du inte inkräktar på någon annans tillstånd med det så är det fullt tillåtet. Detsamma gäller om du tar av dig hatten och ställer dig och sjunger/spelar i några timmar. Om du däremot från morgon till kväll har ett bokstånd på en och samma plats, eller sitter på samma ställe och spelar och sjunger hela dagarna fem dagar i veckan, då kan man diskutera om det verkligen är "tillfälligt och i obetydlig omfattning".

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen med dina ytterligare funderingar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare