Använda kändisars namn i marknadsföring

Hej,

Är det tillåtet att använda offentliga personers namn i en e-handel på ex rubriker, titel och beskrivningen på varan. Exempelsvis: En staty/målning etc av Per Gessle där titeln på varan heter Per Gessle staty och där beskrivningen av varan beskriver hans karriär och nämner hans namn. Vad jag förstått äger inte en person rätten till sitt utseende och man får även inte använda namn och bild i marknadsföring. Men vad säger lagen om användande av namn vid e-handel? Även artistnamn som ex Plura/Lady Gaga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som näringsidkare vill använda en känd persons namn i syfte att marknadsföra olika varor. I så fall blir Lag (1978:800) om namn och bild i reklam tillämplig. Det framgår av lagen att om du som näringsidkare använder en annan persons namn i din marknadsföring måste du ha den personens samtycke (1 §).

Det kan också vara värt att nämna att detta även omfattar anställda hos dig som näringsidkare och andra som handlar på dina vägnar.

Bryter du mot detta riskerar du att dömas till böter (2 §), behöva utge skäligt vederlag (3 §), att egendomen förstörs (4 §) eller behöva betala skadestånd (6 §).

Sammanfattningsvis måste alltså personen tillfrågas och ge sitt medgivande. Jag skulle således rekommendera dig att inhämta samtycke från de personer vars namn du vill använda i din marknadsföring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare