FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2019

Använda enskild egendom för att betala av lån samt köpa ny egendom

Hej

Vi ligger i skilsmässa och vi har äktenskapsförord . Där vi skrev att min enskilda egendom mitt bolag och således all utdelning från den är min enskilda egendom . Nu undrar jag hur det blir med vårat hus som vi är 50/50 ägare på ,Som jag har betalat av eftersom med min utdelning från mitt bolag .

När vi ska göra upp har jag rätt till hela huset då ? Samt bilar /båtar mm

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt har du använt din avkastning från bolaget (som är enskild egendom genom äktenskapsförordet) för att betala av bolånet på en fastighet som du och din fru äger hälften vardera på. Jag utgår från att huset är giftogodsrätt eftersom inget annat har angetts.

Enligt huvudregeln ska egendom som trätt i den enskilda egendomens ställe även betraktas som enskild egendom eftersom det uppstår ett surrogatförhållande (ÄktB 7:2 1 st. 6 p). Detta utgör en presumtion och måste brytas om man ska visa på annat förhållande. Ett illustrerande exempel är om du använder pengar från ett sparkonto som är bestämt som enskild egendom genom ett äktenskapsförord till att köpa en båt. I det fallet blir båten också enskild egendom eftersom båten behandlas som ett surrogat för pengarna som du använder från sparkontot.

Om hela bolånet är betalt med medel från ditt bolag genom dess avkastning blir det enkelt att avgöra husets karaktär eftersom man kan härleda alla avbetalningar från dig. Dock kan bevissvårigheter uppstå vid surrogation av detta slag. Det är viktigt att du kan bevisa att det är just medel från ditt bolag, som utgör din enskilda egendom, som använts för att betala av bolånet. I ett rättsfall (NJA 1992 s.773) hade HD konstaterat att pengar kan förlora sin karaktär som enskild egendom om de sätts in i ett gemensamt konto som innehåller pengar som är giftogodsrätt. En sammanblandning kan uppstå och det kan vara svårt att särskilja det som är enskild egendom från det som är giftogodsrätt.

Sammanfattningsvis, så träder andelar i huset istället för dina pengar från avkastningen som surrogat och blir därför din enskilda egendom som undantas från bodelning. Detsamma gäller för bilar och båtar eller annat egendom som du köpt med avkastning från ditt bolag. Dock kan en sammanblandning ha uppstått vad gäller huset och sådant kan försvåra särskiljningen ur bevissynpunkt vid bodelning såvida.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

André TitoRådgivare