Antal inneboende i lägenhet

Hur många ineboende får man ha i studentlägenhet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående antalet inneboende i en lägenhet finns ingen laglig begränsning, oavsett om det är en studentlägenhet eller vanlig hyresrätt. Hyresvärden har dock rätt att exempelvis i hyreskontraktet uppställa krav på att bara en person ska bo i lägenheten, och då bara ge ut en nyckel och så vidare.

Eftersom det inte finns preciserat i lagtexten, får det utläsas ur 12 kap. 24 § jordabalk, att hyresgästen (i det här fallet den som står på kontraktet) ansvarar för att lägenheten hålls i gott skick och inte utsätts för omotiverat mycket slitage. Att ha flera inneboende leder i normalfallet till att lägenheten tärs på mer än vad som normalt sett skulle skett med bara den hyresgäst som är på kontraktet skulle bott där, så det blir en bedömningsfråga. Blir det fråga om ohälsosamt trångt boende

Hoppas du fått lite mer vägledning i dina funderingar, annars är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare