Ansvarsfrihet vid handgripligt avvisande från pub

Om man handgripligen blir avvisad från en pub av ägaren/entrévärd (Ej ordningsvakt, finns ingen ordningsvakt på stället) Har det skett något brott mot personen som ofrivilligt blev utslängd?

Lawline svarar

Hej! Följande gäller i teorin då jag inte närmare känner till omständigheterna i fallet. En besökare har endast rätt att kvarstanna i en byggnad så länge ägaren, eller någon som representerar denne, tillåter detta eller personen uppehåller sig på ett ställe enligt överenskommelse. I annat fall kan det räknas som ett brott att besökaren kvarstannar på platsen, 4 kap. 6 § 2-3 st. brottsbalken (1962:700), BrB. Ägaren eller entrévärden har således all rätt att säga åt personen att gå - ägaren har ju rätt till sin egendom, och har ensamrätt att utnyttja den.

Samtidigt får inte ägaren eller någon som representerar ägaren, exempelvis en entrévärd, inte göra vad som helst även om någon kvarstannar utan tillstånd. Det är inte tillåtet att förolämpa besökaren, detta kan utgöra ett brott, 5 kap. 2 § BrB. Att helt utan godtagbar anledning fösa/trycka/knuffa någon exempelvis ut ur en byggnad räknas som ofredande och utgör likaså ett brott, 4 kap. 7 § BrB. Hade byggnaden varit en bostad så hade sådant agerande inte utgjort något brott förutsatt att det  skett efter tillsägelse, eftersom det handlat om så kallat nödvärn, 24 kap. 1 § BrB.

I förevarande fall skulle sådant beteende från ägare eller entrévärd kunna rättfärdigas med hänvisningen till bestämmelsen om nöd, 24 kap. 4 § BrB. För att denna regel ska vara tillämplig krävs att fara hotar "liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse". Skulle agerandet, efter tillämpning av denna regel, likväl anses oförsvarligt, så framgår av 24 kap. 6 § BrB, som handlar om så kallad excess, att man inte ska dömas till ansvar för brott om man på grund av omständigheterna hade svårt att besinna sig. Det ska emellertid mycket till för att denna bestämmelse ska ha någon påverkan när det gäller något som en person gjort i tjänsten, i sin yrkesroll, vid händelser som denne bör räkna med.

Utan att uttala mig om det enskilda fallet ska slutligen tilläggas att nattklubbar, pubar och barer nattetid är en speciell miljö. Omständigheterna kan vara sådana att det saknas möjligheter för ägare och entrévärd att be en besöjare lämna lokalen, då det kan förekomma kommunikationssvårigheter.

Lars BålmanRådgivare